Cyfrowe obywatelstwo to przysługujące nam prawa i obowiązki wynikające z faktu, że przestrzeń cyfrowa jest wspólnym dobrem, za które odpowiedzialność ponoszą zarówno użytkownicy jak i twórcy świata cyfrowego oraz instytucje państwa.

W praktyce oznacza to, że każdy z nas do zdrowego funkcjonowania we współczesnym świecie potrzebuje: 

• wiedzieć jaki wpływ na ludzi wywierają nowe technologie,
• znać dotyczące ich prawa i obowiązki
• posiadać umiejętności pozwalające na zachowanie higieny cyfrowej, czyli używanie urządzeń ekranowych w sposób sprzyjający zdrowiu. 

Dla firm i innych podmiotów tworzących nowe technologie lub wykorzystujących je w swojej działalności oznacza to obowiązek odpowiedzialnego i etycznego kształtowania przestrzeni wirtualnej.

Zobacz niżej, jak realizujemy naszą misję w działaniach i poznaj nasz zespół. ↓

Wyznajemy ideę personalizmu cyfrowego:
w centrum nowych technologii znajduje się człowiek, a nie maszyna czy biznes. W przeciwnym razie rozwój przestaje służyć ludzkości, a jedynie zaspokaja chciwość wąskiej grupy czerpiącej z tego zysk.

→ Magdalena Bigaj, założycielka i prezeska ICO

Naszą misję realizujemy poprzez łączenie w działaniach środowisk nauki, oświaty oraz twórców nowych technologii. Ci ostatni, to nie tylko firmy tworzące je bezpośrednio, ale także wszystkie podmioty wykorzystujące je w swojej działalności, a więc kształtujące je, jak np. reklamodawcy, agencje reklamowe i media. Wśród statutowych działań Fundacji znajdują się:

realizacja badań nad wpływem nowych technologii na społeczeństwo – w skali ogólnopolskiej jak i w indywidualnych diagnozach realizowanych wśród określonych grup społecznych → zobacz aktualny projekt badawczy w dziale Badania.

• kampanie informacyjne promujące postawę cyfrowego obywatelstwa, realizowane z wykorzystaniem mediów masowych → zajrzyj do naszych kanałów w mediach społecznościowych: Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram.

• podejmowanie inicjatyw na rzecz etycznego kształtowania i wykorzystywania przestrzeni online.

• działania edukacyjne promujące higienę cyfrową i cyfrowe obywatelstwo, które realizujemy w ramach otwartego, bezpłatnego programu edukacyjnego „Lekcje Higieny Cyfrowej”.

szkolenia, wykłady i zajęcia warsztatowe kierowane do wszystkich grup wiekowych, ze szczególnym uwzględnieniem osób dorosłych → więcej o naszych spotkaniach znajdziesz w dziale Szkolenia.  

współpraca z pracodawcami w celu wspierania kondycji psychicznej pracowników poprzez implementację higieny cyfrowej w miejscu pracy, a także inicjowanie wśród pracodawców działań wspierających odpowiedzialne wykorzystywanie nowych technologii  przeczytasz o tym w dziale Dla Pracodawców.

Więcej informacji znajdziesz w Statucie Fundacji.

Zapoznaj się ze sprawozdaniami finansowymi:

Poznaj nasz zespół: ↓

Nasz zespół:

Magdalena Bigaj

Prezeska Fundacji

Medioznawczyni, badaczka i działaczka społeczna. Autorka książki „Wychowanie przy ekranie”.  Pomysłodawczyni i współautorka pionierskich „Ogólnopolskich badań higieny cyfrowej”. Twórczyni i kierowniczka pierwszych w Polsce studiów z higieny cyfrowej na Uczelni Korczaka. Laureatka Nagrody Korczaka 2024 za działania na rzecz praw dziecka w środowisku cyfrowym. 

Felietonistka miesięcznika  „Pismo. Magazyn opinii”. Umieszczona na liście 100 Kobiet Roku 2022 przez magazyn Forbes Woman oraz na „Liście 100 zasłużonych dla edukacji cyfrowej w 2023 roku”.

Marta Puciłowska-Schielmann

Wiceprezeska Fundacji 

Kulturoznawczyni, działaczka społeczna i doświadczona trenerka w zakresie umiejętności cyfrowych, cyfrowego dobrostanu i odporności psychicznej. Współautorka ogólnopolskich raportów dotyczących kondycji psychicznej młodych i dorosłych pracujących w edukacji, współtwórczyni ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjnych wspierających zdrowie psychiczne i odporność psychiczną młodych i dorosłych w kontekście wyzwań cyfrowych, dezinformacji, budowania relacji. Tłumaczka ustna. Przez 10 lat związana z Fundacją Szkoła z Klasą, wcześniej z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Trenerka organizacji „TechSoup”.

Katarzyna Bartosik 

Edukatorka higieny cyfrowej, ekspertka merytoryczna programów edukacyjnych

Absolwentka psychologii SWPS oraz Akademii Logoterapii im. Viktora Frankla. Certyfikowana trenerka mindfulness w podejściu MBLC. Współautorka programu edukacji emocjonalnej „Uważniaki”, którego celem jest prewencja zdrowia psychicznego przedszkolaków oraz wspieranie rodziców i nauczycieli. Zaangażowana w projekty wspierające osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. W swojej działalności towarzyszy osobom w radzeniu sobie ze stresem, prowadząc treningi uważności, sesje wsparcia psychologicznego oraz autorskie warsztaty.

Edyta Daszkowska

Edukatorka higieny cyfrowej, ekspertka merytoryczna programów edukacyjnych

Certyfikowana edukatorka cyfrowego dobrostanu z doświadczeniem w branży HR. Twórczyni projektu „Cyfrobalans”, który skupia się na edukowaniu dorosłych na temat cyfrowego wychowania dzieci.

Od ponad 5 lat zajmuje się tematem wpływu technologii na dobrostan człowieka i uczy jak mieć z nią dobre relacje. Prowadzi szkolenia na temat cyfrowej higieny i wspiera rodziców oraz nauczycieli we wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat. Szkoliła się w amerykańskim Digital Wellness InstituteTM. Wcześniej zdobywała doświadczenie w szkoleniu i dbaniu o dobrostan pracowników w korporacjach. Wierzy, że to do dorosłych należy stworzenie bezpiecznej przestrzeni cyfrowej dla następnych pokoleń. Prywatnie mama dwóch dziewczynek. Ciekawa świata i ludzi.

dr Justyna Hofmokl

Ekspertka ds. badań i współpracy międzynarodowej 

Socjolożka internetu, współzałożycielka i wieloletnia koordynatorka projektu Creative Commons Polska. Współtwórczyni Centrum Cyfrowego. Autorka książki „Internet jako dobro wspólne” oraz współautorka licznych publikacji i badań dot. wpływu internetu i nowych mediów na społeczeństwo. Angażuje się w działania na rzecz rozwoju społeczności lokalnych.

Marta Kapica

Menadżerka ds. projektów edukacyjnych

Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w dziale Public Relations w koncernie motoryzacyjnym, a także w agencjach PR i marketingowych. Zafascynowana ludzkim mózgiem, po godzinach pogłębia wiedzę w tym zakresie, czytając o neurobiologii, psychosomatyce i neuroróżnorodności. Zapalona podróżniczka.

Ewa Przybysz-Gardyza

Edukatorka higieny cyfrowej, menadżerka oferty szkoleniowej

Doświadczona edukatorka i trenerka, a także koordynatorka programów edukacyjnych z zakresu edukacji cyfrowej i medialnej. Przez 18 lat pracowała w szkole ucząc jęz. angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej. Jest autorką wielu materiałów edukacyjnych, w tym newslettera „Wokół edukacji”. Jej specjalnością w pracy z uczniami są metody takie jak Design Thinking i Design for Change, skoncentrowane na doświadczaniu przez uczniów sprawczości. Prowadzi bloga Dla Nauczycieli: https://dlanauczycieli.blogspot.com/.

Zespół Ogólnopolskich Badań Higieny Cyfrowej:

dra hab. Magdalena Woynarowska

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Magdalena Bigaj

Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” / Uczelnia Korczaka

prof. Mariusz Panczyk

Warszawski Uniwersytet Medyczny