Cyfrowe obywatelstwo to przysługujące nam prawa i obowiązki wynikające z faktu, że przestrzeń cyfrowa jest wspólnym dobrem, za które odpowiedzialność ponoszą zarówno użytkownicy jak i twórcy świata cyfrowego oraz instytucje państwa.
W praktyce oznacza to, że każdy z nas do zdrowego funkcjonowania we współczesnym świecie potrzebuje:
• wiedzieć jaki wpływ na ludzi wywierają nowe technologie,
• znać dotyczące ich prawa i obowiązki
• posiadać umiejętności pozwalające na zachowanie higieny cyfrowej, czyli używanie urządzeń ekranowych w sposób sprzyjający zdrowiu.
Dla firm i innych podmiotów tworzących nowe technologie lub wykorzystujących je w swojej działalności oznacza to obowiązek odpowiedzialnego i etycznego kształtowania przestrzeni wirtualnej.
Zobacz niżej, jak realizujemy naszą misję w działaniach i poznaj nasz zespół. ↓
Naszą misję realizujemy poprzez łączenie w działaniach środowisk nauki, oświaty oraz twórców nowych technologii. Ci ostatni, to nie tylko firmy tworzące je bezpośrednio, ale także wszystkie podmioty wykorzystujące je w swojej działalności, a więc kształtujące je, jak np. reklamodawcy, agencje reklamowe i media. Wśród statutowych działań Fundacji znajdują się:
• realizacja badań nad wpływem nowych technologii na społeczeństwo – w skali ogólnopolskiej jak i w indywidualnych diagnozach realizowanych wśród określonych grup społecznych → zobacz aktualny projekt badawczy w dziale Badania.
• kampanie informacyjne promujące postawę cyfrowego obywatelstwa, realizowane z wykorzystaniem mediów masowych → zajrzyj do naszych kanałów w mediach społecznościowych: Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram.
• podejmowanie inicjatyw na rzecz etycznego kształtowania i wykorzystywania przestrzeni online.
• działania edukacyjne promujące higienę cyfrową i cyfrowe obywatelstwo, które realizujemy w ramach otwartego, bezpłatnego programu edukacyjnego „Lekcje Higieny Cyfrowej”.
• szkolenia, wykłady i zajęcia warsztatowe kierowane do wszystkich grup wiekowych, ze szczególnym uwzględnieniem osób dorosłych → więcej o naszych spotkaniach znajdziesz w dziale Szkolenia.
• współpraca z pracodawcami w celu wspierania kondycji psychicznej pracowników poprzez implementację higieny cyfrowej w miejscu pracy, a także inicjowanie wśród pracodawców działań wspierających odpowiedzialne wykorzystywanie nowych technologii → przeczytasz o tym w dziale Dla Pracodawców.
Więcej informacji znajdziesz w Statucie Fundacji.
Zapoznaj się ze sprawozdaniami finansowymi:
Poznaj nasz zespół: ↓
Magdalena Bigaj
Prezeska Fundacji
Medioznawczyni, badaczka i działaczka społeczna. Autorka książki „Wychowanie przy ekranie”. Pomysłodawczyni i współautorka pionierskich „Ogólnopolskich badań higieny cyfrowej”. Twórczyni i kierowniczka pierwszych w Polsce studiów z higieny cyfrowej na Uczelni Korczaka. Laureatka Nagrody Korczaka 2024 za działania na rzecz praw dziecka w środowisku cyfrowym.
Felietonistka miesięcznika „Pismo. Magazyn opinii”. Umieszczona na liście 100 Kobiet Roku 2022 przez magazyn Forbes Woman oraz na „Liście 100 zasłużonych dla edukacji cyfrowej w 2023 roku”.
Marta Puciłowska-Schielmann
Wiceprezeska Fundacji
Kulturoznawczyni, działaczka społeczna i doświadczona trenerka w zakresie umiejętności cyfrowych, cyfrowego dobrostanu i odporności psychicznej. Współautorka ogólnopolskich raportów dotyczących kondycji psychicznej młodych i dorosłych pracujących w edukacji, współtwórczyni ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjnych wspierających zdrowie psychiczne i odporność psychiczną młodych i dorosłych w kontekście wyzwań cyfrowych, dezinformacji, budowania relacji. Tłumaczka ustna. Przez 10 lat związana z Fundacją Szkoła z Klasą, wcześniej z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Trenerka organizacji „TechSoup”.
Katarzyna Bartosik
Edukatorka higieny cyfrowej, ekspertka merytoryczna programów edukacyjnych
Absolwentka psychologii SWPS oraz Akademii Logoterapii im. Viktora Frankla. Certyfikowana trenerka mindfulness w podejściu MBLC. Współautorka programu edukacji emocjonalnej „Uważniaki”, którego celem jest prewencja zdrowia psychicznego przedszkolaków oraz wspieranie rodziców i nauczycieli. Zaangażowana w projekty wspierające osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. W swojej działalności towarzyszy osobom w radzeniu sobie ze stresem, prowadząc treningi uważności, sesje wsparcia psychologicznego oraz autorskie warsztaty.
Edyta Daszkowska
Edukatorka higieny cyfrowej, ekspertka merytoryczna programów edukacyjnych
Certyfikowana edukatorka cyfrowego dobrostanu z doświadczeniem w branży HR. Twórczyni projektu „Cyfrobalans”, który skupia się na edukowaniu dorosłych na temat cyfrowego wychowania dzieci.
Od ponad 5 lat zajmuje się tematem wpływu technologii na dobrostan człowieka i uczy jak mieć z nią dobre relacje. Prowadzi szkolenia na temat cyfrowej higieny i wspiera rodziców oraz nauczycieli we wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat. Szkoliła się w amerykańskim Digital Wellness InstituteTM. Wcześniej zdobywała doświadczenie w szkoleniu i dbaniu o dobrostan pracowników w korporacjach. Wierzy, że to do dorosłych należy stworzenie bezpiecznej przestrzeni cyfrowej dla następnych pokoleń. Prywatnie mama dwóch dziewczynek. Ciekawa świata i ludzi.
dr Justyna Hofmokl
Ekspertka ds. badań i współpracy międzynarodowej
Socjolożka internetu, współzałożycielka i wieloletnia koordynatorka projektu Creative Commons Polska. Współtwórczyni Centrum Cyfrowego. Autorka książki „Internet jako dobro wspólne” oraz współautorka licznych publikacji i badań dot. wpływu internetu i nowych mediów na społeczeństwo. Angażuje się w działania na rzecz rozwoju społeczności lokalnych.
Marta Kapica
Menadżerka ds. projektów edukacyjnych
Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w dziale Public Relations w koncernie motoryzacyjnym, a także w agencjach PR i marketingowych. Zafascynowana ludzkim mózgiem, po godzinach pogłębia wiedzę w tym zakresie, czytając o neurobiologii, psychosomatyce i neuroróżnorodności. Zapalona podróżniczka.
Ewa Przybysz-Gardyza
Edukatorka higieny cyfrowej, menadżerka oferty szkoleniowej
Doświadczona edukatorka i trenerka, a także koordynatorka programów edukacyjnych z zakresu edukacji cyfrowej i medialnej. Przez 18 lat pracowała w szkole ucząc jęz. angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej. Jest autorką wielu materiałów edukacyjnych, w tym newslettera „Wokół edukacji”. Jej specjalnością w pracy z uczniami są metody takie jak Design Thinking i Design for Change, skoncentrowane na doświadczaniu przez uczniów sprawczości. Prowadzi bloga Dla Nauczycieli: https://dlanauczycieli.blogspot.com/.
dra hab. Magdalena Woynarowska
Warszawski Uniwersytet Medyczny
Magdalena Bigaj
Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” / Uczelnia Korczaka
prof. Mariusz Panczyk
Warszawski Uniwersytet Medyczny
Fundacja Instytut Cyfrowego
Obywatelstwa
ul. Żurawia 2/47
00-503 Warszawa
+48 723 100 201
biuro@cyfroweobywatelstwo.pl
Fundacja Instytut Cyfrowego Obywatelstwa
ul. Żurawia 2/47
00-503 Warszawa
+48 723 100 201
biuro@cyfroweobywatelstwo.pl
Copyright Instytut Cyfrowego Obywatelstwa © 2025 →
Designed at Leniva° Studio | Implemented by Maurycy Gast