Group 13

Dzieci i młodzież mogą grać w gry cyfrowe. A gry mogą się świetnie sprawdzać w szkole. Zamień strach przed grami na praktyczne umiejętności z drem Damianem Gałuszką.

SZKOLENIE DLA SZKÓŁ: 

To coś więcej, niż tylko zabawa! Czyli jak wykorzystać edukacyjny potencjał gier wideo.

Rodzaj: wykład motywacyjny z elementami warsztatowymi. Na żywo lub webinar.

Czas: 120 minut.

Opis:

Celem wykładu jest wyposażenie osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w umiejętności w zakresie wykorzystania gier cyfrowych do przekazywania wiedzy, kształcenia kompetencji i budowania zaangażowania uczniów. Spotkanie ma charakter wprowadzający i zapewnia ogólne rozumienie problematyki, ale też zawiera komponenty praktyczne, m.in. wspólną dekonstrukcję i użycie gier. W efekcie uczestnicy kursu powinni być w stanie odnaleźć, wyselekcjonować pod kątem potrzeb własnych/uczniów, a następnie zastosować w praktyce grę cyfrową.

Wykład jest dedykowany osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą (nauczyciele, trenerzy medialni, opiekunowie w instytucjach), które planują poszerzyć swoje kompetencje dydaktyczne w kierunku immersyjnych mediów cyfrowych oraz symulacji, których wiodącym przedstawicielem są gry cyfrowe.

W trakcie spotkania poruszone będą następujące zagadnienia:

1. Wprowadzenie: geneza i rodzaje gier cyfrowych.

2. Edukacja w społeczeństwie ludycznym i uczniowie ery gier. Dlaczego nie należy ich ignorować?

3. Cechy gier i symulacji, które usprawniają edukację (m.in. dobre zasady uczenia się, mediatyzacja).

4. Komercyjne gry cyfrowe a gry poważne.

5. Kiedyś i dziś, czyli krótka historia użycia gier w edukacji.

6. Przykłady użycia gier w edukacji.

7. Analiza/dekonstrukcja gry cyfrowej pod kątem treści edukacyjnych.

8. Nauka poprzez praktykę (wspólne użycie wybranych gier).

9. Gdzie szukać ciekawych, (niekiedy) darmowych gier do zastosowania w praktyce dydaktycznej?

10. Technologie przyszłości (?) w służbie edukacji: AR, VR, MR.

11. To zbyt piękne, aby było prawdziwe, czyli krytycznie o grach cyfrowych i kulturze gamingu.

Udział w szkoleniu wymaga gotowości do samodzielnego i zarazem wspomaganego użycia gry cyfrowej, uruchamianej w trybie przeglądarkowym (tj. na stronie internetowej), dlatego uczestnicy/zki muszą mieć dostęp do urządzenia i internetu (laptop, tablet, smartfon).

Jeśli chcieliby Państwo zorganizować szkolenie w swojej szkole lub firmie, prosimy o kontakt mailowy: biuro@cyfroweobywatelstwo.pl.

WYKŁAD DLA RODZICÓW: 

Rodzicielstwo w „erze gier”, czyli jak wykorzystywać potencjał gier wideo i ograniczać ryzyka gamingu

Rodzaj: wykład motywacyjny z elementami warsztatowymi. Na żywo lub webinar.

Czas: 90 minut.

Opis:

Gry i zabawy towarzyszą ludzkości od tysięcy lat, co udowadniają kolejne odkrycia archeologów. Jednak współcześnie granie nie ogranicza się tylko do sfery fizycznej, a w dużej mierze odbywa w rzeczywistości wirtualnej. Popularny „gaming” stał się tak istotny w życiu ludzi w niemal każdym wieku, że stanowi dziś jeden z najbardziej dochodowych przemysłów kreatywnych. Nie bierze się to z niczego, ponieważ za setkami miliardów dolarów przychodów kryją się setki, a nawet tysiące godzin spędzanych przez dzieci i młodzież na wirtualnych przygodach. Prawdopodobnie Twoje dziecko jest częścią tego społecznego megatrendu. Jednak co robić, aby granie stało się okazja do (samo)rozwoju dziecka i przestrzenią rodzinnych interakcji? Jak uniknąć ryzyka tak zwanego „problemowego grania”?

Czego rodzice dowiedzą się podczas spotkania:

  • Objaśnimy najważniejsze terminy niezbędne do zrozumienia kultury gier komputerowych, w której uczestniczą dzieci.
  • Omówimy szanse i zagrożenia związane z gamingiem, także w kontekście streamingu i twórców treści gamingowych.
  • Przedstawimy potencjał gier wideo w budowaniu pozytywnej relacji z dzieckiem-graczem.
  • Zrealizujemy ćwiczenia praktyczne, dzięki którym rodzice nauczą się wyszukiwać oraz oceniać zawartość gier.

Dlaczego warto wziąć udział w spotkaniu?

Przede wszystkim dla lepszego zrozumienia pasji własnych dzieci, co daje szansę nie tylko na poprawę komunikacji, ale skuteczniejszą kontrolę nad wirtualnymi przygodami młodego gracza lub graczki. Dajesz sobie też szansę na zdobycie wiedzy o grach cyfrowych – potężnego medium, które niesie sporo szans, ale też potrafi „wciągnąć bez reszty”.

Planujesz większe zaangażowanie w cyfrowe pasje swojego dziecka? Odczuwasz niepokój związany z rolą gier w życiu Twojej rodziny? Masz poczucie, że świat gamingu Cię przerasta? Może po prostu planujesz zakup konsoli czy gry w prezencie? Jeśli tak, to ten wykład jest dla Ciebie.

Uwaga: należy mieć ze sobą urządzenie (laptop, tablet, smartfon) z dostępem do internetu, ponieważ ćwiczenia wykonywane będą na prywatnych urządzeniach uczestników spotkania.

Jeśli chcieliby Państwo zorganizować szkolenie w swojej szkole lub firmie, prosimy o kontakt mailowy: biuro@cyfroweobywatelstwo.pl.

Prowadzący: dr Damian Gałuszka

Socjolog, adiunkt na Wydziale Humanistycznym AGH, członek Laboratorium Badań Rzeczywistości Wirtualnej „EduVRLab”. Badacz technologii cyfrowych, w tym gier. Autor wielu publikacji im poświęconych, m.in. artykułów naukowych, raportów branżowych i książki „Gry wideo w środowisku rodzinnym. Diagnoza i rekomendacje”.

Obecnie pracuje nad swoją kolejną książką pt. „Wirtualna jesień życia…”.

Fot. Dominika Klimczak