Reagowanie na niepokojące lub niebezpieczne treści w internecie
Zachowania w teście należące do tej kategorii:
22. Zgłaszaj adminstratorom danej strony lub aplikacji nienawistne
wpisy, zastraszanie, nieprawdziwe wiadomości albo fałszywe
profile, gdy natrafisz na nie w internecie.
23. Zwracaj się po pomoc do osób bliskich lub takich, które uznajesz za kompetentne w przypadku poczucia zagrożenia w internecie, np. doświadczania hejtu, nękania.
Dlaczego to jest ważne dla zdrowia?
Reagowanie na negatywne treści, które napotykamy w internecie, to element odpowiedzialnej, obywatelskiej postawy. Użytkownicy zgłaszający administratorom stron treści niezgodne z regulaminem, naruszające prawo lub normy społeczne, pomagają tworzyć z internetu przyjazną przestrzeń i w ten sposób działają na rzecz wspólnego dobra.
Zachowaniem chroniącym w kontakcie z treściami mogącymi wywoływać dyskomfort u odbiorcy jest również zwracanie się po pomoc do osób bliskich lub takich, które uważamy za kompetentne. Dotyczy to zwłaszcza doświadczania hejtu czy nienawistnych wpisów w sieci, ale także spadków nastroju spowodowanych negatywnymi porównaniami społecznymi czy odczuwania stresu w związku z kontaktem z traumatyzującymi treściami w internecie.