Group 13

Ilu ludzi w Polsce i na świecie korzysta z internetu?

Na 7,91 miliarda ludzi na Ziemi, 67,1% jest użytkownikami telefonów komórkowych, 62,5% korzysta z internetu, a 58,4% używa mediów społecznościowych. Wzrosty tych wartości rok do roku są wciąż jeszcze spore, choć nie tak spektakularne jak kilka lat temu, szczególnie w liczbie osób mających dostęp do sieci (+4%) oraz korzystających
z social mediów (+10,1%). 

Tekst: Marta Kapica | Zdjęcie: oficjalny profil NASA na Unsplash.com

W Polsce na początku 2022 roku z internetu korzystało 87% populacji (mowa
o wszystkich, bez względu na wiek!), a 72% korzystało z mediów społecznościowych.

Co roku portal datareportal.com przy współpracy z agencją We Are Social oraz platformą Hootsuite publikuje globalny raport dotyczący aktywności w internecie. Sprawozdanie to daje kompleksowy obraz zmian, jakie następują w konsumpcji mediów cyfrowych. Poniżej prezentujemy najciekawsze dane dotyczące używania internetu
i nowych technologii w ujęciu globalnym, a także spróbujemy zadać sobie pytanie, jaki jest wpływ globalnej cyfryzacji na życie ludzi.

W aktualnym raporcie Datareportal.com podaje, że na początku roku 2022
z internetu korzystało 4,95 miliarda osób, co stanowi 62,5% całej populacji ludzkości. Odsetek ten, w porównaniu z ubiegłym rokiem jest wyższy o równe 4%. Co ciekawe,
aż 92,1% użytkowników korzysta z internetu za pośrednictwem telefonu komórkowego. Średni czas, jaki spędzamy dziennie w sieci to 6 godzin i 58 minut (1% więcej niż
w roku poprzednim).

W ciągu ostatniej dekady liczba użytkowników internetu wzrosła ponad dwukrotnie –
z 2,18 mld na początku 2012 roku do 4,95 mld na początku 2022 roku. Jeżeli zaś chodzi o użytkowanie mediów społecznościowych, to dynamika danych jest znacznie większa. W porównaniu z rokiem 2012 z social mediów korzysta ponad 3-krotnie większa liczba osób, a wzrost w porównaniu do poprzedniego roku wyniósł 10%.

Najnowsze dane wskazują, że w ciągu 2021 roku 424 miliony użytkowników rozpoczęły swoją podróż po mediach społecznościowych, co równa się średnio ponad 1 milionowi nowych użytkowników dziennie lub około 13,5 nowych użytkowników co sekundę.

Dziennie w social mediach spędzamy 2 godziny 27 minut, korzystając z 7,5 platform
społecznościowych (nie każdego dnia, a w skali miesiąca). Biorąc pod uwagę,
że użytkownicy mediów społecznościowych stanowią obecnie 58,4% populacji świata, powinniśmy spodziewać się, że w ciągu najbliższych kilku lat tempo wzrostu spadnie,
a być może to ostatni raz, kiedy obserwujemy dwucyfrowy roczny wzrost użytkowników mediów społecznościowych.

Na początku pandemii COVID-19 świat przekonał się, jak bardzo stał się zależny
od Internetu, zwłaszcza gdy nastąpił niemal globalny lockdown. Najnowsze dane pokazują, że ludzie spędzają więcej czasu niż kiedykolwiek, korzystając z urządzeń podłączonych do internetu.

Zakładając, że przeciętny człowiek śpi od 7 do 8 godzin dziennie, to typowy internauta spędza w sieci ponad 40% swojego życia. Ilość czasu, który spędzamy w sieci również wzrasta – w ciągu ostatniego roku średnia dzienna wzrosła o 4 minuty dziennie (+1,0%). Na media społecznościowe przeznaczamy średnio 2 godziny i 27 minut dziennie, czyli 35% całego czasu spędzanego w sieci.

W ciągu ostatniego roku czas, jaki poświęcamy na korzystanie z mediów społecznościowych, również się wydłużył – o 2 minuty dziennie (+1,4 proc.), choć
w porównaniu z samym początkiem pandemii COVID-19 jest on nieco krótszy.

Jeśli chodzi o ulubione platformy społecznościowe na świecie, najnowsze dane ujawniają, że Instagram wyprzedził Facebooka i zajął drugie miejsce w światowym rankingu. Wciąż jednak jest to wyrównana walka: 14,8% użytkowników internetu
na świecie wskazuje Instagram jako 
swoją ulubioną platformę, w porównaniu
z 14,5% w przypadku Facebooka. Na czele 
światowego rankingu znalazła się jednak inna platforma Meta – WhatsApp, którą 15,7 proc. internautów w wieku produkcyjnym wybrało jako swoją ulubioną platformę społecznościową. Co ciekawe, TikTok, będący teraz ewidentnie platformą „na fali”, na koniec 2021 roku znajdował się dopiero
na 6. pozycji rankingu. Jednak fakt, że był najczęściej ściąganą aplikacją w 2021 roku 
najprawdopodobniej sprawi, że jego miejsce w rankingu najpopularniejszych platform społecznościowych 2022 roku zmieni się.

Dane pokazują także, że liczba osób bez dostępu do internetu spadła właśnie po raz pierwszy poniżej 3 miliardów. Jest to kamień milowy w światowej podróży w kierunku równego dostępu do technologii cyfrowych. Jednak najnowszy raport pokazuje również, że pozostało jeszcze wiele do zrobienia. W Azji Południowej dostępu
do internetu nie ma ponad miliard ludzi, a w Afryce niemal 840 milionów. Tymczasem w Chinach, mimo że mieszka tam mniej więcej 20% z globalnej liczby internautów, wciąż żyje ponad 400 milionów osób bez dostępu do sieci. Co więcej, 1 na 4 osoby
w krajach nisko i średnio rozwiniętych nadal nie jest świadoma istnienia mobilnego internetu. Innymi słowy, setki milionów ludzi na całym świecie mogą nadal nawet
nie wiedzieć, że internet istnieje. Choć ONZ uznała dostęp do Internetu
za „podstawowe prawo człowieka”, to przed nami jeszcze długa droga do zapewnienia wszystkim równego dostępu do prawdopodobnie najważniejszej innowacji naszych czasów.