„Internet dzieci” – pierwszy raport z monitoringu aktywności dzieci i młodzieży w internecie

„Internet dzieci” – pierwszy raport z monitoringu aktywności dzieci i młodzieży w internecie

internet-dzieci-raport

Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat aktywnie korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia. W zestawieniu TOP 10 najczęściej odwiedzanych domen przez osoby w wieku 7-14 lat znajduje się serwis pornograficzny – w grudniu odwiedziło go co trzecie dziecko w tym wieku.

Wśród serwisów społecznościowych regularnie wykorzystywanych przez dzieci w wieku 7-12 lat najpopularniejszy jest Tik Tok – najmłodsi użytkownicy uruchamiają go wielokrotnie w ciągu dnia i spędzają w nim najwięcej czasu. Mniej intensywnie wykorzystują Facebooka i Instagrama. Spośród komunikatorów najwięcej użytkowników mają Messenger i Whatsapp.

To tylko część danych, których dostarcza raport „Internet dzieci”, rozpoczynający inicjatywę monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie. Wnioski płynące z raportu są alarmujące, bo wspomniane platformy przeznaczone są dla osób powyżej 13. a nawet 18. roku życia. Sytuacja wymaga pilnych interwencji.

→ Pobierz pierwszy raport z monitoringu aktywności dzieci i młodzieży w internecie – „Internet Dzieci”.

Wybrane dane z raportu:

Grupa wiekowa 7-12 lat:

  • Z serwisów społecznościowych i komunikatorów dozwolonych od 13. roku życia aktywnie korzysta znacznie ponad połowa tej grupy wiekowej – aż 1,4 mln dzieci (58%). 
  • co trzecie dziecko (760 tys.) (32%) ma regularny dostęp do platformy TikTok, 24% (580 tys.) do Facebooka, zaś 12% (290 tys.) – do Instagrama.
  • Dzieci powszechnie używają komunikatorów: 38% Messengera (900 tys.), a 31% Whatsappa (720 tys.).
  • Najintensywniej korzystają z TikToka – aktywni użytkownicy tej platformy spędzają w aplikacji średnio 2 godziny i 11 minut dziennie i w większości przypadków uruchamiają ją kilkanaście lub kilkadziesiąt razy w ciągu jednego dnia. Można szacować, że ponad dwie godziny dziennie na tej platformie spędza ponad 300 tys. dzieci.

Grupa wiekowa 7-14 lat:

  • 85% z nich korzysta z internetu (2,7 mln).
  • Spośród nich 96 proc. (2,6 mln) łączy się z siecią poprzez urządzenia mobilne.
  • Najczęściej korzystają z platform społecznościowych i streamingowych. 
  • W serwisach społecznościowych spędzają ponad 2 godziny dziennie, zaś na platformach streamingowych blisko 2 godziny. 
  • Najczęściej wybieranymi kategoriami tematycznymi są: kultura i rozrywka, edukacja oraz erotyka.  
  • Z  rozrywki – głównie gier oraz muzyki – korzysta 95 proc internautów z tej grupy, podobny odsetek odwiedziło treści edukacyjne, zaś erotyczne – 51 proc. 
  • Do korzystania z serwisów erotycznych najczęściej wykorzystują urządzenia mobilne.

Ile dzieci tak naprawdę jest w sieci?

„Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie” to raport, dzięki któremu o sposobach konsumpcji treści cyfrowych przez dzieci nie trzeba dłużej mówić przez pryzmat domysłów i intuicji, ale faktów. Publikacja zawiera analizę danych i rekomendację działań.

Celem inicjatywy monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie jest zainicjowanie konkretnych działań regulatorów rynku oraz instytucji dbających o ochronę dzieci i młodzieży przed przemocą, nadużyciami oraz wszelkimi formami uprzedmiotowienia – seksualnego i komercyjnego.

Organizatorami inicjatywy są: Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 (PKDP), Polskie Badania Internetu oraz Gemius. Raportowi patronują Sejm RP oraz Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Organizatorzy →

ICO_Export_Logo_Smoky_Black

Partnerzy →

komisja logo sejm