Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” przedstawia swoje postulaty w sprawie nowego przedmiotu „edukacja obywatelska”

20 czerwca br. podczas publicznego wysłuchania, organizowanego przez Ministerstwo Edukacji oraz Instytut Badań Edukacyjnych, Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” przedstawiła swoje postulaty dotyczące treści, które powinny zostać ujęte w ramach nowego przedmiotu wprowadzanego w szkołach ponadpodstawowych – edukacji obywatelskiej.

Podczas publicznego wysłuchania, organizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej, głos zabrali przedstawiciele i przedstawicielki organizacji pozarządowych, nauczyciele i nauczycielki, uczniowie i uczennice oraz osoby prywatne.

Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” apelowała o to, aby lekcje edukacji obywatelskiej nie pomijały cyfrowego aspektu rzeczywistości i aby poruszać na nich tematy m. in.:

  • odpowiedzialnego tworzenia i odbierania informacji w internecie oraz reagowania na treści niebezpieczne
  • budowania postaw obywatelskich w przestrzeni online, służących promowaniu kultury dialogu i przeciwdziałaniu polaryzacji
  • rozpoznawania dezinformacji, fake newsów, deep fake’ów oraz baniek informacyjnych
  • zasad cyberbezpieczeństwa, w tym ochrony danych osobowych
  •  podstaw prawa cyfrowego, w tym o przepisów o ochronie danych osobowych, prawie autorskim oraz regulacji Unii Europejskiej z tego obszaru
  • wpływu technologii na funkcjonowanie człowieka
  • zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją oraz mądrej i krytycznej współpracy z jej narzędziami
  • myślenia krytycznego wobec treści w internecie
  • zarządzania swoją cyfrową tożsamością