20 czerwca br. podczas publicznego wysłuchania, organizowanego przez Ministerstwo Edukacji oraz Instytut Badań Edukacyjnych, Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” przedstawiła swoje postulaty dotyczące treści, które powinny zostać ujęte w ramach nowego przedmiotu wprowadzanego w szkołach ponadpodstawowych – edukacji obywatelskiej.
Podczas publicznego wysłuchania, organizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej, głos zabrali przedstawiciele i przedstawicielki organizacji pozarządowych, nauczyciele i nauczycielki, uczniowie i uczennice oraz osoby prywatne.
Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” apelowała o to, aby lekcje edukacji obywatelskiej nie pomijały cyfrowego aspektu rzeczywistości i aby poruszać na nich tematy m. in.:
- odpowiedzialnego tworzenia i odbierania informacji w internecie oraz reagowania na treści niebezpieczne
- budowania postaw obywatelskich w przestrzeni online, służących promowaniu kultury dialogu i przeciwdziałaniu polaryzacji
- rozpoznawania dezinformacji, fake newsów, deep fake’ów oraz baniek informacyjnych
- zasad cyberbezpieczeństwa, w tym ochrony danych osobowych
- podstaw prawa cyfrowego, w tym o przepisów o ochronie danych osobowych, prawie autorskim oraz regulacji Unii Europejskiej z tego obszaru
- wpływu technologii na funkcjonowanie człowieka
- zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją oraz mądrej i krytycznej współpracy z jej narzędziami
- myślenia krytycznego wobec treści w internecie
- zarządzania swoją cyfrową tożsamością